Elektryczny bolid zaprojektowany na zwycięstwo

Elektryczny bolid zaprojektowany na zwycięstwo

Współpraca, wymiana doświadczeń i wspólne badania studentów oraz inżynierów firmy Electris nad bolidem elektrycznym mogą przynieść efekt w postaci innowacyjnych rozwiązań, które będzie można w przyszłości wykorzystywać do produkcji podzespołów do różnego typu pojazdów elektrycznych lub hybrydowych.

Największe koncerny motoryzacyjne rozwijają technologię hybrydową już od ponad kilkunastu lat, co przyczyniło się do wzrostu popularności tego rodzaju napędu na całym świecie. Produkcja podzespołów do elektrycznych pojazdów to jeden z głównych kierunków rozwoju firmy Electris – spółki rodzinnej z polskim kapitałem, należącej do Polskiego Towarzystwa Gospodarczego.

Zespół PK MechPower

Firma ELECTRIS – jako innowacyjne i nowoczesne przedsiębiorstwo – nawiązała współpracę z grupą około czterdziestu studentów Politechniki Krakowskiej, tworzących zespół – PK MechPower. Ich wspólnym celem jest skonstruowanie bolidu elektrycznego i uczestnictwo w prestiżowych, międzynarodowych zawodach SAE Formula Student.

Zespół zdobył Mistrzostwo w Klasyfikacji Drużynowej, a w Klasyfikacji indywidualnej osiągnął podwójne podium

fot. http://mechpower.pl/

Ze względu na sytuację epidemiologiczną zawody w sezonie 2020 zostały przeniesione do świata wirtualnego. W zawodach zorganizowanych w Polsce brało udział 9 zespołów. Zespół PK MechPower zwyciężył w wirtualnej serii Tatuus Championship, pokonując zespoły takich uczelni jak Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Śląska czy Politechnika Rzeszowska, i zdobył Mistrzostwo w Klasyfikacji Drużynowej, a w Klasyfikacji indywidualnej osiągnął podwójne podium (2 i 3 miejsce).

Konstrukcja bolidu

Budowany przez nich bolid pod względem technicznym wyróżnia się zastosowaniem wyjątkowo lekkich i trwałych kompozytów w konstrukcji zawieszenia. Studenci zaprojektowali dwuwahaczowe karbonowe zawieszenie, przeprowadzili symulację oraz badania swojej konstrukcji. Współpracując z firmą Electris, wykonali aluminiowe elementy zawieszenia spajające kompozytowe wahacze.

Elektryczny układ napędowy generuje do 185 koni mechanicznych mocy oraz 280 niutonometrów momentu obrotowego.

fot. https://www.facebook.com/pg/PKMechPower

Napęd pojazdu stanowią dwa silniki elektryczne – nie jest to oczywiste rozwiązanie w bolidach budowanych na zawody SAE Formula Student. Pozwoli ono zwiększyć maksymalną moc bolidu, a w dalszej perspektywie wpłynie na przewagę w konkurencjach wymagających dużego przyspieszenia. Elektryczny układ napędowy generuje do 185 koni mechanicznych mocy oraz 280 niutonometrów momentu obrotowego. Takie parametry napędu przy masie bolidu 350 kg dają dużą szansę na prześcignięcie konkurencji.

Studenci przykładają również dużą wagę do konstrukcji poszycia oraz pakietu aerodynamicznego. Zespół zajmujący się sprawami aerodynamiki wykorzystuje zaawansowane techniki symulacji przepływu powietrza w celu optymalizacji konstrukcji poszycia. Za sterowanie bolidem odpowiada sieć 32-bitowych mikrokontrolerów nieustannie komunikujących się ze sobą w celu zapewnienia optymalnych parametrów pracy pojazdu.

fot. https://www.facebook.com/pg/PKMechPower

Electris – główny sponsor

Firmie Electris udział w projekcie naukowym daje możliwość zwiększania kompetencji pracowników, co może pomóc firmie szybciej zaistnieć w nowej i dynamicznie rozwijającej się branży, jaką niewątpliwie jest elektromobilność.

W ramach współpracy firma Electris wykonuje wysokiej jakości elementy potrzebne w konstrukcji bolidu m.in. elementy zawieszenia oraz układu napędowego, co pozwala na optymalizację masy bolidu. Dodatkowo, dzięki współpracy zakupiony został wysokiej klasy silnik wraz z kontrolerem.

Firmie Electris udział w projekcie naukowym daje możliwość zwiększania kompetencji pracowników, co może pomóc firmie szybciej zaistnieć w nowej i dynamicznie rozwijającej się branży, jaką niewątpliwie jest elektromobilność. – Efekt marketingowy jest dla nas bardzo ważny – zaznacza Dawid Knapik, Członek Zarządu w firmie Electris. – Jako sponsor tytularny chcemy być lepiej rozpoznawalni i kojarzeni z innowacją oraz rozwojem nowoczesnego i ekologicznego transportu. Jako firma wywodząca się z Małopolski naturalnym było, że będziemy chcieli promować inicjatywy wywodzące się z naszego regionu, stąd też oferta współpracy, którą otrzymaliśmy od uczelni, wpisała się w naszą strategię marketingową – dodaje.

Zawody SAE

SAE Formula Student to zawody dla studentów z najlepszych uniwersytetów i politechnik z całego świata o charakterze serii wyścigowej. Odbywają się co roku na wielu torach świata między innymi: Silverstone, Circuit de Barcelona, Hockenhaim, Hungaroring, czy Michigan Speedway. W trakcie zawodów wystawiają się największe koncerny z branży Automotive, których przedstawiciele są sędziami oceniającymi bolidy i zespoły podczas poszczególnych konkurencji. Zespoły podzielone są na dwie kategorie ze względu na rodzaj napędu pojazdów: spalinowe oraz elektryczne.

Najlepszy zespół uczestniczący w zawodach w kategorii bolidów elektrycznych osiągnął czas przyspieszenia 0-100[km/h] w 1,513[s].

fot. https://www.facebook.com/pg/PKMechPower

Wyłonienie zwycięzcy odbywa się na podstawie uczestnictwa w konkurencjach dynamicznych i statycznych. Konkurencjami dynamicznymi są: przyspieszenie, wyścig, najszybsze okrążenie, a także sprawność energetyczna. Statyczne konkurencje polegają na ocenie projektu pojazdu w kategoriach takich jak: jakość i innowacyjność projektu, koszt budowy i prezentacja biznesowa. O jakości i zaawansowaniu studenckich bolidów najlepiej świadczą ich osiągi. Najlepszy zespół uczestniczący w zawodach w kategorii bolidów elektrycznych osiągnął czas przyspieszenia 0-100[km/h] w 1,513[s].

W przyszłym roku PK MechPower planuje start w zawodach Formula Student Czech Republic, Formula Student East (Węgry), Formula Student Germany.