POSTULATY PRZEDSIĘBIORCÓW PTG
Polscy przedsiębiorcy zrzeszeni w Polskim Towarzystwie Gospodarczym 29 listopada, w Warszawie przekazali na ręce przedstawiciela Rządu RP postulaty, których realizacja może przyczynić się do tego, że firmy z polskim kapitałem będą coraz silniejsze, co się przełoży na wzrost akumulacji prywatnego kapitału w kraju.
Postulaty przedsiębiorców PTG zawarte w niniejszym dokumencie są wynikiem pogłębionej refleksji przedsiębiorców wynikającej ze znajomości realnych problemów. Liczymy, że polski Rząd, zgodnie z zapowiedzią Premiera Mateusza Morawieckiego podejmie realne działania na rzecz polepszenia warunków działalności polskich firm.
NIERÓWNE TRAKTOWANIE POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW PRZEZ ORGANY UE A PROTEKCJONIZM GOSPODARCZY
1) Obserwacja przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii na bieżąco sytuacji związanej z nierównym traktowaniem polskich wobec innych unijnych przedsiębiorstw przez organy UE .
2) Przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla przedsiębiorstw polskich przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii na temat narzędzi prawnych, jakimi mogą dysponować w sytuacji nierównego traktowania przez organy UE .
3) Stworzenie zespołu wsparcia prawnego w ramach Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii dla przedsiębiorstw polskich, które znalazły się trudnej sytuacji finansowej lub prawnej wskutek nierównego traktowania przez organy UE .
4) Stworzenie zespołu w ramach Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, którego zadaniem będzie stałe promowanie mądrego patriotyzmu gospodarczego w Polsce.
5) Stworzenie zespołu w ramach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które będzie moni-torowało środki protekcjonistyczne stosowane przez inne kraje, publikowało biuletyn dla polskich przedsiębiorców w tym zakresie oraz przygotowywało rozsądne, umiarkowane i skuteczne odpowiedzi na te środki protekcjonistyczne dla ochrony polskiego interesu gospodarczego .
STANOWISKO PTG W SPRAWIE PRZYSTĄPIENIA POLSKI DO STREFY EURO
1) Nieprzyjmowanie wspólnej waluty ze względu na olbrzymie straty części gospodarek unijnych, spowodowane przyjęciem euro.
2) Wzmocnienie roli Narodowego Banku Polskiego.
WZROST LICZBY PRZEPISÓW PRAWNYCH
1) Postulować należy wdrożenie koncepcji określanej w krajach anglosaskich jako sunset legislation, polegającej na przyjmowaniu przepisów, które obowiązują jedynie przez określony czas i w razie jego nieprzedłużenia wygasają. Decyzji o przedłużeniu obowiązywania przepisu powinna zawsze towarzyszyć ocena jego zasadności.
2) Niezbędne wydaje się wzmocnienie kompetencji merytorycznych uczestników procesu prawodawczego oraz procesu oceny dokonywanej ex post.
3) Należy powrócić do koncepcji deregulacji, która powinna być przeprowadzona w sposób rzetelny i odpowiedzialny.
PRZEWLEKŁOŚĆ POSTĘPOWANIA SĄDOWEGO W SPRAWACH GOSPODARCZYCH
1) Do przyspieszenia postępowania może przyczynić się dopuszczenie do wymiany pism procesowych między pełnomocnikami profesjonalnymi (radcowie prawni, adwokaci) drogą elektroniczną.
2) Rozważyć należy rezygnację z kognicji sądowej w przypadku spraw rejestrowych i związanych z prowadzeniem ksiąg wieczystych.
3) Na przyspieszenie postępowań sądowych pozytywnie wpłynąć może także wprowadzenie do polskich sądów systemu „zróżnicowanego zarządzania przepływem spraw” (Diffrentiated Case Management, DCM).
ZAGADNIENIE LOCAL CONTENT
1) W obszarze zamówień publicznych konieczne jest uproszczenie obowiązujących przepisów oraz stworzenie mechanizmów umożliwiających większą aktywizację w tym obszarze sektora małych i średnich przedsiębiorstw, np. poprzez ułatwienie tworzenia konsorcjów i przyznanie większej swobody zamawiającym w wyborze wykonawców zamówień o niższej wartości.
PRAWO BUDOWLANE I OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH – ZBYT RESTRYKCYJNE PRZEPISY BARIERĄ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
1) Z punktu widzenia przepisów regulujących realizację inwestycji przemysłowych podstawową trudnością, z którą musi zmierzyć się inwestor, jest brak pewności prawa, wynikający głównie z dużej zmienności regulacji oraz niedostatków w prowadzeniu polityki przestrzennej na podstawie aktów prawa miejscowego.
2) W tym kontekście należy wskazać na potrzebę ustanowienia skutecznego i trwałego sposobu planowania i zagospodarowywania przestrzeni, opartego na aktach normatywnych odpowiedniej rangi, jasno wskazujących możliwe przeznaczenie poszczególnych nieruchomości. Jednocześnie tego typu dokumenty powinny cechować się stałością oraz wysokim poziomem przygotowania merytorycznego.
3) Z punktu widzenia zasad prawidłowego kształtowania polityki przestrzennej, a także tworzenia sytuacji prawnej sprzyjającej rozwojowi przedsiębiorczości niezbędne jest odejście od modelu wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Jednak biorąc pod uwagę nikłe pokrycie terytorium Polski miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, operacja ta musi być rozłożona na odpowiednio długi okres.
4) Biorąc pod uwagę koszty oraz czasochłonność przygotowania aktów planowania przestrzennego – konieczne jest zabezpieczenie dla jednostek samorządu terytorialnego odpowiednich środków, które można by przeznaczyć na ten cel.
5) Istnieje także pilna potrzeba uproszczenia procedur zmierzających do wydania wszelkich decyzji (zwłaszcza z zakresu ochrony środowiska) koniecznych do realizacji inwestycji przemysłowych. W tym kontekście należy także uregulować zasady udziału w tego typu postępowaniach organizacji ekologicznych.
6) Biorąc zaś pod uwagę ilość oraz położenie gruntów rolnych, ustawodawca powinien przy-najmniej częściowo uchylić ograniczenia w obrocie ziemią rolną, które stanowią obecnie jeden z głównych czynników hamujących rozwój przedsiębiorczości w Polsce.
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY W ZAKRESIE PRAWA PODATKOWEGO
1) Ustawodawca powinien przede wszystkim zmienić technikę redakcji tego typu przepisów, odpowiednio usystematyzować akty normatywne odnoszące się do obowiązków podatkowych obywateli oraz je znacząco uprościć. Najlepszym rozwiązaniem byłoby uchylenie obowiązujących ustaw podatkowych, które ze względu na wielokrotne nowelizacje stały się nieczytelne oraz trudne do interpretacji, i zastąpienie ich nowymi aktami normatywnymi.
2) Punktem wyjścia do tych zmian powinna stać się chęć maksymalnego ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej – zarówno przez osoby fizyczne, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne posiadające jedynie zdolność prawną. W tym kontekście konieczne jest ustalenie stawek podatkowych pozwalających na efektywne obniżenie kosztów działalności.
3) Należy postulować wprowadzenie radykalnej zmiany do systemu polskiego prawa podatkowego i przyjęcie zasady, zgodnie z którą fakturę VAT należałoby rozliczać dopiero od momentu opłacenia przez kontrahenta. W praktyce spowodowałoby to tożsamość interesów Urzędu Skarbowego oraz wierzyciela, którzy dążyliby do odzyskania należności od dłużnika.
NIERÓWNE FAKTYCZNE OPODATKOWANIE POLSKICH I ZAGRANICZNYCH PRZEDSIĘBIORSTW
1) Wprowadzenie przepisów dla Jednostek Zainteresowania Publicznego, które zobowiążą je do ujawnienia globalnej efektywnej stawki podatkowej, którą płacą, oraz informacji, w jakich krajach prowadzą działalność gospodarczą.
2) Wprowadzenie dodatkowych instrumentów prawnych oraz finansowych dla organów podatkowych, które umożliwią skuteczne zwalczanie zjawiska przenoszenia zysków.
3) Wprowadzenie kompleksowego systemu raportowania dla dużych przedsiębiorstw, prowadzących działalność międzynarodową, podobnego do amerykańskiego.
4) Wprowadzenie podatku przychodowego dla dużych firm w formie ryczałtu ze stawkami ustalanymi w zależności od rentowności danej branży.
5) Promowanie przez Polskę dobrych praktyk podatkowych na forum międzynarodowym, np. w ramach ONZ-etowskiego programu Global Compact.
WYSOKIE KOSZTY PRACY
1) Postulujemy gruntowną reformę systemu ubezpieczeń społecznych, a zwłaszcza odciążenie pracodawców w zakresie obowiązku opłacania przedmiotowych składek. Pożądany kierunek zmian powinien zakładać przede wszystkim obniżenie wysokości pozapłacowych kosztów pracy.
WSPARCIE EKSPORTU JAKO ELEMENT POLITYKI PRZEMYSŁOWEJ PAŃSTWA
1) Szersze konsultacje oferty instrumentów wspierających eksport z przedsiębiorcami (w tym z organizacjami przedsiębiorców), aby zwiększać stopień dopasowania rozwiązań do realnych potrzeb eksporterów.
2) Rozważenie wprowadzenia dodatkowych rozwiązań, które obecnie nie są dostępne dla polskich eksporterów, jak np. pomoc w rozpoczęciu sprzedaży poprzez internetowe kanały czy dalszy rozwój Portalu Promocji Eksportu.
3) Szersze informowanie o dostępnych instrumentach wsparcia, aby przełamać wskazywaną przez przedsiębiorców barierę braku informacji.
4) Zwiększenie dostępności instrumentów pomagających w dywersyfikacji rynków eksportowych w celu zmniejszenia „europocentryzmu” polskiego handlu zagranicznego; w tym celu można wykorzystać fundusze strukturalne Unii Europejskiej w perspektywie 2021–2027.
POLITYKA TECHNOLOGICZNA POLSKI
1) Reforma obecnej polityki innowacyjnej, która powinna być bardziej ukierunkowana na osiąganie realnych wyników i ukierunkowana na wybrane przypadki w świecie rzeczywistym, a nie na szeroko zakrojone wydatki na badania i rozwój w dziedzinie badań podstawowych i rozwój nowych „oryginalnych” technologii. Mapy technologiczne powinny być integralnym komponentem polityki technologicznej Polski.
2) Organy regulacyjne powinny ukierunkować się na tworzenie „nisz instytucjonalnych”, które zapewniają luźniejsze ramy regulacyjne dla innowatorów zgodnie z polityką innowacyjną UE 239 .W Polsce może to być gospodarka o obiegu zamkniętym i gospodarka odpadami. Przedwczesna standaryzacja w tych obszarach może minimalizować rozwój innowacji. Nisze instytucjonalne powinny odpowiadać także potrzebom polskich przedsiębiorców, specjalizujących się w określonych dziedzinach gospodarczych. Nisze instytucjonalne powinny być w zgodności z paradygmatem inteligentnych specjalizacji.
3) Polski sektor publiczny powinien częściej zamawiać produkty innowacyjne i korzystać z dedykowanej procedury zamówień publicznych – partnerstwa innowacyjnego, które może w większym stopniu koncentrować się na rozwiązywaniu rzeczywistych problemów. Tego typu projekty powinny być maksymalnie uproszczone i w sposób przyjazny adresować najważniejsze zagadnienia dla sektora MŚP.